Risker och biverkningar

Är fulvinsyra säker?

Forskning tyder på att fulvinsyra är säkert för de flesta att ta, även om det inte har gjorts mycket forskning i speciella populationer, som de med nedsatt immunförsvar eller gravida kvinnor.

Det verkar för det mesta vara säkert och medför få biverkningar eftersom en överdos inte är möjlig, med tanke på att den är helt naturlig, finns i all jord och lätt spolas ur systemet när den väl har konsumerats.

Som sagt, biverkningar av fulvinsyra kan fortfarande förekomma, men de verkar mest påverka personer som tar stora mängder fulvinsyra i ren form. Det är bäst att börja långsamt och öka dosen i steg för att se till att du inte upplever några biverkningar.

Att späda ut fulvinsyra är också säkrare än att ta den ensam i stora mängder.

Om du har en störning som resulterar i onormala immunfunktioner, såsom en autoimmun sjukdom som multipel skleros eller reumatoid artrit, bör du inte ta fulvinsyra utan att övervakas eftersom det kan aktivera immunförsvaret och komplicera ditt tillstånd. Eftersom det inte är tillräckligt känt om hur det påverkar hormoner hos gravida kvinnor, är det också bäst att hålla sig borta från att använda fulvinsyratillskott om du är gravid eller ammar (även om det är helt ok att konsumera det i små mängder från smuts och produkter).

Vissa människor hävdar att de upplever fulvinsyradetox-symtom när de börjar tillskott, på grund av avgiftningseffekterna. Även om detta kanske inte gäller alla, är det möjligt att uppleva tillfällig diarré, kramper, trötthet, huvudvärk eller illamående.

Relaterat: Varför att äta smuts (aka, jordbaserade organismer) bör vara en del av din dagliga rutin

Slutgiltiga tankar

  • Vad är fulvinsyra? Det är en grupp ämnen som finns i naturliga material, såsom jord, kol, sediment och vattendrag.
  • Det bildas när växter och djur bryts ner.
  • Shilajit är ett gammalt botemedel som används i ayurvedisk medicin som är gjord av mestadels fulvic spårmineraler.
  • Varför är fulvinsyra bra för dig? Fördelarna med fulvinsyra inkluderar förbättrad tarmhälsa och immunfunktion, stärker matsmältningen och näringsupptaget, skyddar kognitiv hälsa, stöder avgiftning, minskar skador på fria radikaler och inflammationer och hjälper till att minska smärta och hudåkommor.
  • Du kan komplettera med fulvinsyra i olika former: flytande eller vatten fulvinsyra, fast fulvinsyratillskott och genom att äta ekologiska grödor.
  • Fulvinsyra livsmedel är ett indirekt sätt att få en del från jorden. Att äta ekologisk mat är det bästa sättet att se till att du får i dig lite i din kost.
  • De kända biverkningarna verkar uppstå när människor tar stora mängder fulvinsyra i ren form. Det är bäst att börja långsamt och öka dosen i steg för att se till att du inte upplever några biverkningar.
  • Att späda ut fulvinsyra är säkrare än att ta den ensam i stora mängder.